perjantai 17. kesäkuuta 2016

Perjantai 17.6.2016, H2O mukana meriarkeologian kenttätyöleirillä Jussarössä

Museoviraston ja Meriarkeologisen seuran järjestämä kenttätyöleiri on
ollut jo viikon verran käynnissä Jussarössa ja mukana myös Sukellusseura H2O:n jäseniä. Lisää H2O:laisia saapui leirille torstaina illalla.

Veneellä lähdettiin Lauttasaaresta Jussarötä kohden torstaina työpäivän jälkeen ja jo rannassa lastatessa satoi kuin saavista, hieno aloitus reissulle. Matkustajat olivat läpimärkiä alimpia vaatekerroksia myöten. Matka sujui kuitenkin sateesta ja sumusta huolimatta mukavasti ja Jussarön vanhan merivartioaseman laituriin saavuttiin hieman ennen puolta yötä.

Perjantaipäivä 17.6. alkoi leirillä aikaisin, aamupalalle klo 7 ja ensimmäiset sukeltajat valmistautumassa merelle lähtöön jo klo 8. Meidän ryhmän kanssa lähdettiin sukellustehtäviin aamupäivällä, tarkoituksena käydä merkkaamassa hylyltä paikka dendro-näytteiden ottamista varten. Satamassa lastasimme sukeltajat ja kamppeet Wellamo-alukseen, joka kuljetti sukeltajat merelle. Veteen mentiin poijulta ja pohjalla etsittiin hylyltä ennakkoon suunniteltu paikka, ja merkattiin se dendrojen ottamista varten. Seuraava ryhmä tuli heti perään pohjalle sahojen kanssa sahaamaan irti merkattuja puukappaleita.

Aamupäivällä saatiin hylyltä yksi dendro-näytekappale ylös ja oltiin tyytyväisiä suoritukseen. Seuraavaksi oli vuorossa paluu saarelle ja maittava lounas vanhan merivartioaseman rakennuksessa. Lounaspöydän ääressä suunniteltiin seuraavia toimenpiteitä ja päätettiin palata samalle hylylle ottamaan lisää näytteitä.

Wellamo-alus kävi lounaan jälkeen Baggön satamassa kuljettamassa mantereelle muutaman leiriltä lähtijän ja kun alus saatiin takaisin Jussaröhön, lähdettiin taas merelle. Sukelluksia jatkettiin dendro-näytteiden parissa ja saatiin sahattua hylyltä irti vielä kolme näytettä lisää. Nyt niitä pitäisi olla riittävästi, jotta saadaan hylky ajoitettua siinä käytetyn puuaineksen perusteella.

Päivän sukelluksilla oli hauskaa. Harvoin saa sahata hylyltä osia ja tuoda pintaan - ihan luvan kanssa. Ja näistä näytteistä on varmasti hyötyä jatkotutkimuksissa.

Sukelluksen jälkeen vielä pullot täyteen seuraavaa päivää varten ja päivälliselle. Vielä illalla sauna ja sitten nukkumaan. Huomenna taas jotakin uutta ja toivottavasti hienoja löytöjä pinnan alla.

Sanna Paukku
Kuvassa Sanna merkitsee näytteenottokohtaa. Kuva Minna Koivikko.